Taalspelletjes
Er zijn genoeg verschillende spelletjes die je zou kunnen spelen met kinderen van de leeftijd 2-5 jaar, met als doel de woordenschat te vergroten en de taalontwikkeling van deze kinderen te verbeteren. We hebben een aantal spelletjes opgezocht en zelf bedacht die je zou kunnen spelen.
De spelletjes die je onder andere kunt gebruiken voor het aanleren van woordjes zijn:
- Vliegenmepper:
Dit spel speel je met drie kinderen. (of meer, maar met hoe meer kinderen je het speelt, hoe lastiger het wordt om de score bij te houden)
Kind 1 noemt een woord en kind 2 en 3 slaan met een vliegenmepper zo snel mogelijk op het woord dat genoemd werd. Degene die als eerste slaat heeft een insect gevangen. Dit spel kun je ook nog in een andere variant spelen, namelijk dat kind 1 een omschrijving van het woord geeft. Het doel van het spel is voor de kinderen om zoveel mogelijk insecten te vangen. Met dit spelletje leren kinderen goed woorden te combineren met een object.
- Verboden woord:
Je speelt dit spel als volgt: Je neemt een hoed. Vervolgens schrijf je een woord op een blaadje en je plakt deze op de hoed. Je stuurt het kind heel eventjes de klas uit en vertelt de andere kinderen wat er op de hoed geschreven staat, deze kinderen kunnen namelijk nog niet lezen. Vervolgens geven de kinderen omschrijvingen over het woord en het kind met de hoed op moet raden welk woord er op de hoed staat. Hierna wordt de hoed doorgegeven aan een ander kind en schrijf je een nieuw woord op.
- Dan denk ik aan:
Je noemt een woord, bijvoorbeeld fiets. Dan mag het volgende kind zeggen waar hij dan aan moet denken bij dat woord, bijvoorbeeld aan een lamp. De volgende zegt dan weer waar hij dan aan denkt bij het woord lamp, bijvoorbeeld licht.
Opmerking: Deze spelletjes zijn alleen uitvoerbaar bij een leeftijd rond de vier jaar. Bovendien moet het kind al over voldoende woorden / begrip over deze woorden beschikken. Hoe vaker je deze spellen zult spelen hoe beter ze uiteindelijk zullen verlopen en hoe beter het hierdoor dan ook de taalontwikkeling zou gaan vergroten. De eerste keren zal je de kinderen ook nog moeten helpen met deze spelletjes.
Spelletje dat ook op een leeftijd van 2-3 jaar kan worden uitgevoerd:
- Wat is allemaal (kleur) in de kamer?
Je noemt een bepaalde kleur en vraagt het kind aan te wijzen welke voorwerpen in de kamer allemaal die kleur zijn. Als het kind het voorwerp aanwijst vraag je hoe het voorwerp heet. Als het kind het woord voor het voorwerp niet weet vertel je dit aan het kind en vraag je het aan het kind om het te herhalen. Daarna ga je verder naar het volgende voorwerp. Uiteindelijk als alle voorwerpen in die kleur zijn aangewezen door het kind wijs je de voorwerpen aan waarvan het kind de naam niet wist en vraag je aan het kind naar de naam van het voorwerp. Hierdoor leren kinderen veel nieuwe woorden en hebben ze er ook plezier aan. Het leukste voor de kinderen is nog dat ze kunnen laten zien wat ze al weten.
Maak jouw eigen website met JouwWeb